W Jury KONKURSU KOMPOZYTORSKIEGO NA UTWÓR CHÓRALNY – LUDOWO na NOVO organizowanego przez Limanowski Dom Kultury zasiądą wybitni i znani muzycy: prof. dr hab. Wojciech Widłak, prof. dr hab. Agnieszka Franków – Żelazny, dr hab. Henryk Jan Botor.
Konkurs organizowany jest w ramach realizacji projektu pt. "Pielęgnujemy polską muzykę ludową" dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury Kultura - Interwencje. Edycja 2022.
prof. dr hab. Wojciech Widłak – przewodniczący Jury, kompozytor, profesor. Od 2020 rektor Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. W zakresie kompozycji uczeń Marka Stachowskiego (1990-96, Akademia Muzyczna w Krakowie) i Hansa Abrahamsena (1999, Królewska Duńska Akademia Muzyczna w Kopenhadze), a w zakresie gry na organach – Jana Jargonia (1990-95, Akademia Muzyczna w Krakowie). Warsztat kompozytorski doskonalił m.in. pod kierunkiem Franco Donatoniego, Pera Nørgårda, Goce Kolarovskiego, Roberta Saxtona. Debiutował jako kompozytor w 1987 r., wykonując własny utwór Wizje na fortepian dla młodzieży. 10 lat później miał miejsce debiut symfoniczny Wojciecha Widłaka na estradzie Filharmonii Krakowskiej (Concerto laudativo na organy, chór chłopięcy i orkiestrę).
Laureat konkursów kompozytorskich, m.in. prestiżowej 56. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu (2006, Wziemięwzięcie na orkiestrę i organy), I Konkursu Młodych Kompozytorów im. Adama Didura w Sanoku (1992, jedyny laureat), Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego na Koncert Organowy w Krakowie (rozpisanego przez Filharmonię Krakowską, 1996, wyróżnienie), II Konkursu Młodych Kompozytorów Musica Sacra w Warszawie/Częstochowie (1996, II nagroda i wyróżnienie), Konkursu Kompozytorskiego Msza Bogucka w Katowicach (1998, wyróżnienie), 40. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie (1998, zwycięzca ex aequo), Międzynarodowego Konkursu SZSU utworów na chór męski a cappella w Bańskiej Bystrzycy (2003), VIème Concours Européen de Composition pour Chœurs et Maîtrises de Cathédrales w Amiens (Francja, 2005). Otrzymał Stypendium Twórcze Miasta Krakowa (1997), stypendium Accademia Musicale Chigiana (1997), Stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki RP oraz Rządu Duńskiego (1998/99, studia kompozycji w klasie H. Abrahamsena), Stypendium Twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP i in.
Autor kilkudziesięciu utworów wykonywanych w 16 krajach Europy (Polska, Białoruś, Czechy, Dania, Federacja Rosyjska, Francja, Holandia, Luksemburg, Macedonia, Niemcy, Słowacja, Szwajcaria Szwecja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy), Argentynie, Azerbejdżanie, Gruzji, Japonii, Korei Płd., Turcji, USA, Meksyku, nagranych na kilkunastu płytach w Polsce (DUX, Acte Préalable i in.) i we Włoszech (Taukay Edizioni Musicali), wydanych drukiem w Polsce (Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Wydawnictwo DO-RE-MI), Francji (Edition Reson Anches), Niemczech (Edition Ferrimontana), zamawianych przez renomowane instytucje, artystów i zespoły (m.in. Fundacja Przyjaciół "Warszawskiej Jesieni" i Ernst von Siemens Musikstiftung, Instytut Muzyki i Tańca i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, Muzeum Narodowe w Krakowie).
Obok twórczości orkiestrowej, kameralnej, solowej i chóralnej odrębnym obszarem działalności Wojciecha Widłaka jest muzyka kościelna. Od 1987 przez blisko 20 lat działał jako organista w kilku świątyniach Archidiecezji Krakowskiej. 1998-2003 był pierwszym kierownikiem Diecezjalnego Studium Muzyki Kościelnej w Bielsku-Białej. Jest autorem utworów religijnych, a także utworów użytkowych o przeznaczeniu liturgicznym (pieśni, opracowania, harmonizacje). Był członkiem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych, działał w Komisji ds. Muzyki Kościelnej Archidiecezji Krakowskiej. Wojciech Widłak jest Członkiem Związku Kompozytorów Polskich. Był jurorem w ok. 20 konkursach kompozytorskich w Polsce i we Włoszech.
prof. dr hab. Agnieszka Franków – Żelazny – członek Jury, profesor sztuk muzycznych, pedagog. Wykształcenie wokalne i dyrygenckie zdobyła w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Jest także biologiem, absolwentką Uniwersytetu Wrocławskiego oraz menadżerką kultury z dyplomem Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, a także studiów MBA w Collegium Humanum Szkole Głównej Menedżerskiej. W swoim dorobku posiada 20 nagranych płyt oraz ponad 70 nagród indywidualnych i zespołowych, w tym już w czasie studiów: I nagrodę i dwie nagrody specjalne w Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentury Chóralnej (2004), I miejsce w Dolnośląskim Konkursie na Najlepszego Studenta Rzeczpospolitej Polskiej Primus Inter Pares (2004). Za swoją działaność artystyczną i naukową otrzymała Odznakę Honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2008), Wrocławską Nagrodę Muzyczną (2010), Nagrodę Internautów w konkursie Człowiek Roku 2011, Nagrodę „Iuvenes Wratislaviae” Polskiej Akademii Nauk (2012), Brązowy Medal Zasłużony dla Kultury Polskiej – Gloria Artis (2014), a także Fryderyka 2017 i 2019. W 2018 roku programowany przez nią projekt Akademia Chóralna otrzymał nominację do Nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej”.
W latach 2000-2014 prowadziła, założony przez siebie Chór Medici Cantantes Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu. Zdobywając z nim najwyższe nagrody w konkursach chóralnych w Polsce i zagranicą, doprowadziła ten zespół do rangi jednego z najlepszych chórów akademickich w kraju. W latach 2006-2021 była dyrektor artystyczną Chóru Narodowego Forum Muzyki, od początku budując go według autorskiej wizji „chóru solistów”. Jest pomysłodawczynią i dyrektor artystyczną ogólnopolskiego projektu edukacyjnego pod nazwą Polski Narodowy Chór Młodzieżowy, powstałego w 2013 roku. W styczniu 2015 roku objęła funkcję dyrektor programowej Akademii Chóralnej – projektu Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, finansowo i merytorycznie wspierającego działalność prawie 300 chórów dziecięcych i młodzieżowych oraz ich dyrygentów, organizującego szkolenia, koncerty, konkursy, konferencje i publikującego utwory muzyczne i wydawnictwa metodyczne. W latach 2013-2016 pełniła funkcję kuratorki priorytetu „Muzyka” Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, współrealizując program artystyczny złożony z kilkuset wydarzeń muzycznych.
Z kierowanymi przez siebie chórami zrealizowała ponad 1200 utworów chóralnych oraz blisko 300 wokalno-instrumentalnych, dokonała ponad 20 nagrań płytowych i wielu prawykonań muzyki polskiej. Wystąpiła w m.in. w Royal Albert Hall, w lipskim Gewandhausie, paryskiej Filharmonii oraz Salle Pleyel, londyńskim Barbican Centre, Moskiewskim Międzynarodowym Domu Muzyki, brukselskim Bozar i innych ważnych muzycznych miejscach Europy. Przygotowywała chóry dla takich dyrygentów jak Zubin Mehta, Paul McCreesh, Krzysztof Penderecki, Iván Fischer, Pascal Rophe, Lawrence Foster, Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, Andriej Boreyko, Steven Layton, Hans-Christoph Rademann, Robert Reimer, Konrad Junghänel, Andreas Mustonen, Toñu Kaljuste, Giovanni Antonini, Adreas Spering, Carlo Rizzi, Dennis Russel Davies czy Charles Dutoit.
Koncertowała na festiwalach m.in. w Turcji, Stanach Zjednoczonych Ameryki, Rosji, Izraelu, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Grecji, Czechach, Chorwacji, Francji, Irlandii, Hiszpanii, Włoszech i Brazylii. Współpracowała jako dyrygentka z takimi zespołami, jak: Chór Narodowego Forum Muzyki, Gabrieli Consort, Schleswig-Holstein Festival Choir, Chor der Bamberger Symphoniker, NFM Filharmonia Wrocławska, NFM Orkiestra Leopoldinum, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej, Cappella Gedanensis, Wrocławski Zespół Solistów Ricordanza, Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Chór Festiwalowy Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, Chór Filharmonii Śląskiej, Chór Teatru Wielkiego w Poznaniu.
Z pasją oddaje się pedagogice kształcąc dyrygentów chóralnych oraz śpiewaków zespołowych w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie oraz podczas licznych kursów mistrzowskich i warsztatów w ośrodkach akademickich i artystycznych na terenie całej Europy. Zapraszana jako konsultant wokalny i juror konkursów chóralnych, wokalnych i kompozytorskich.
dr hab. Henryk Jan Botor – członek Jury, kompozytor, organista. Naukę gry na fortepianie pobierał najpierw prywatnie pod kierunkiem Ewy Szymiczek-Tuszyńskiej, później w szkołach muzycznych w Tychach i Bielsku-Białej pod kierunkiem Barbary Bock, Aleksandry Dębnickiej oraz Marii Świerczek-Niedziela.
Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie z następującymi dyplomami: Wychowania Muzycznego (1984), kompozycji w klasie prof. Marka Stachowskiego (1989) oraz organów w klasie prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy ( z wyróżnieniem, 1989). W 1988 r. pobierał naukę improwizacji u Jana Jongepiera w Holandii oraz w Letniej Akademii Organowej w Haarlem pod kierunkiem Hansa Haselböcka i Andersa Bondemana.
W 1997 roku zdobył I nagrodę na konkursie kompozytorskim „Vox Basilicae Calisiensis” w Kaliszu za utwór na chór a capella. Również w 2002 roku zdobył I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim w Mikołowie za Koncert na organy, orkiestrę smyczkową, dwie trąbki i perkusję. W 2004 roku zdobył III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Muzyka Ogrodowa” w Krakowie. W swym dorobku kompozytorskim posiada utwory symfoniczne, kameralne, fortepianowe, organowe, chóralne oraz pieśni., w tym pieśni liturgicznych wykonywanych w Rzymie z okazji urodzin i 25-cio lecia Pontyfikatu Ojca Świętego Jana Pawła II przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia z Katowic i Chór Polskiego Radia z Krakowa. Komponował muzykę liturgiczną oraz opracowywał pieśni na chór i orkiestrę symfoniczną na Ingres Arcybiskupi Kardynała Stanisława Dziwisza oraz na wizytę Ojca Świętego Benedykta XVI w Polsce w 2006 roku (Msza Święta na Błoniach w Krakowie). W 2016 roku napisał MISSA JOANNIS PAULI SECUNDI na chór i orkiestrę symfoniczną na Światowe Dni Młodzieży w Krakowie. Dedykował swoje utwory takim osobom, jak: św. Jan Paweł II, Ojciec Święty Benedykt XVI, Ks. Kardynał Stanisław Dziwisz, aktor i reżyser Mel Gibson, Krzysztof Penderecki, Jan Jongepier, Kaja Danczowska, Anna Górecka, Julian Gembalski i in.
Utwory jego były wykonywane na różnych festiwalach, min.: Festiwalu Prawykonań oraz Śląskich Dniach Muzyki Współczesnej w Katowicach, Dniach Muzyki Kompozytorów Krakowskich w Krakowie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki PAX ET BONUM PER MUSICAM, jak również w tak prestiżowych miejscach, jak katedra Notre-Dame w Paryżu. Jego pieśń-hymn Misericordias Domini napisany na zamówienie Międzynarodowej Federacji XXXIV Kongresu PUERI CANTORES zdobył wielką popularność i jest śpiewany przez chóry w Europie, Ameryce, Afryce i Azji. Podobnie pieśń Deus Caritas est napisana na zamówienie tejże federacji. Szczególnie interesuje go orkiestra symfoniczna z jej niewykorzystaną jeszcze kolorystyką przy konwencjonalnym użyciu instrumentów. Jego zainteresowania obejmują również muzykę filmową. Wykorzystano jego muzykę w filmach dokumentalnych Jerzego Ridana pt. Imię moje Kinga, Pielgrzymi oraz Moje miasto. Ponadto w 2010 r napisał muzykę do filmu dokumentalnego o Słudze Bożym Jerzym Ciesielskim pt. Konstrukcja nośna – rzecz o Jerzym Ciesielskim w reżyserii Izabeli Drobotowicz-Orkisz. W 2010 roku uzyskał tytuł doktora w Akademii Muzycznej w Krakowie. Tematem pracy doktorskiej był jego własny utwór Koncert Fortepianowy Pieśni wód, który w tymże roku prawykonał jako solista wraz z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Pawła Przytockiego. W 2014 roku z okazji kanonizacji Jana Pawła II dwie kompozycje chóralne Botora znalazły się na płycie pt. PRÓG NADZIEI W HOŁDZIE JANOWI PAWŁOWI II wykonywane przez Chór Polskiego Radia. Jego koncert na skrzypce i orkiestrę symfoniczną dedykowany został legendarnej polskiej skrzypaczce Kaji Danczowskiej. W 2014 roku został uhonorowany nagrodą Prezydenta Miasta Tychy w Dziedzinie Kultury. W 2016 roku został laureatem XLIII Edycji Śląskiej Nagrody im. Juliusza Ligonia oraz otrzymał brązowy Medal Komisji Edukacji Narodowej. Natomiast w 2017 r został odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi oraz złotą odznaką honorową za Zasługi Dla Województwa Śląskiego. Jest adiunktem w Akademii Muzycznej w Krakowie. Koncertował w Polsce, Holandii, Niemczech i Meksyku, wykonując również własne kompozycje i improwizacje. Wśród jego recitali znalazły się również koncerty złożone z samych improwizacji na zadane tematy. Brał również udział w nagraniach płytowych swoich kompozycji i improwizacji.
Szczegółowe informacje o konkursie, regulamin, karta zgłoszenia TUTAJ
HONOROWY PATRONAT:
Witold Kozłowski – Marszałek Województwa Małopolskiego
Władysław Bieda Burmistrz Miasta Limanowa
Mieczysław Uryga – Starosta Limanowski
PATRONAT MEDIALNY:
TVP3
TV28
RMF MAXX
Limanowa.in
Fot. https://www.amuz.krakow.pl