Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 5/2023 Dyrektora Limanowskiego Domu Kultury z dnia 24 sierpnia 2023 roku
w sprawie ustalenia Regulaminu Funkcjonowania Kuchni prowadzonych przez Limanowski Dom Kultury
REGULAMIN FUNKCJONOWANIA KUCHNI PROWADZONYCH PRZEZ LIMANOWSKI DOM KULTURY
§ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Niniejszy regulamin określa zasady organizacji pracy kuchni, zalecenia dotyczące przygotowania posiłków, sposoby i formy kontroli jakości przygotowywanych i wydawanych posiłków, osoby uprawnione do korzystania z posiłków oraz zasady ustalania i dokonywania opłat z tytułu żywienia w placówkach oświatowych na terenie Miasta Limanowa.
- Ilekroć mowa w niniejszym Regulaminie o:
- LDK - należy przez to rozumieć Limanowski Dom Kultury, samorządową instytucję kultury Miasta Limanowa;
- Dyrektorze LDK - należy przez to rozumieć dyrektora Limanowskiego Domu Kultury
- Placówce oświatowej - należy przez to rozumieć prowadzone przez Miasto Limanowa: szkołę, przedszkole lub zespół szkolno-przedszkolny, w którym odbywa się kształcenie i wychowanie dzieci i młodzieży;
- Kuchni - należy przez to rozumieć pomieszczenie bądź pomieszczenia znajdujące się w placówce oświatowej, udostępnione LDK i zarządzane przez Dyrektora LDK, w którym są przygotowywane posiłki dla uczniów i nauczycieli placówki oświatowej oraz innych osób;
- Stołówce szkolnej - należy przez to rozumieć pomieszczenie bądź pomieszczenia znajdujące się w placówce oświatowej, zarządzane przez dyrektora placówki, przeznaczone do wydawania posiłków dla uczniów, nauczycieli oraz innych pracowników placówki oświatowej;
- Jadłospisie - należy przez to rozumieć wykaz produktów, potraw lub posiłków przygotowanych przez kuchnię i oferowanych do spożycia w stołówce szkolnej bądź poza nią.
- Postanowienia niniejszego regulaminu, aktualny jadłospis oraz ogłoszenia dotyczące funkcjonowania kuchni, w tym wysokości opłat za posiłki wywieszone są na tablicach informacyjnych przy stołówkach oraz na stronie internetowej: www.ldk.limanowa.pl/kuchnie.
§ 2
ORGANIZACJA PRACY KUCHNI
- Kuchnia jest czynna codziennie w dni robocze, w godzinach od 7:00 do 15:00.
- Z uwagi na zaistniałą potrzebę, decyzją Dyrektora LDK kuchnia może być czynna również w inne dni i godziny.
- W kuchni mogą przebywać wyłącznie osoby zatrudnione przez Dyrektora LDK.
- Nadzór nad wszystkimi kuchniami sprawuje Koordynator ds. Kuchni, który podlega bezpośrednio pod Dyrektora LDK.
- Nadzór nad działalnością jednostkowej kuchni sprawuje osoba wyznaczona przez Dyrektora LDK-intendentka, która zajmuje się sprawami bieżącymi kuchni, w tym:
- organizacją pracy pracowników kuchni,
- zapewnieniem ciągłości dostaw produktów niezbędnych do przygotowania posiłków,
- kontaktem z dostawcami,
- dbałością o przestrzeganie zasad HACCP,
- dbałością o stan techniczny pomieszczeń i powierzonego mienia ruchomego.
- Ze sprzętu znajdującego się w kuchni mogą korzystać wyłącznie osoby zatrudnione przez LDK.
- Kuchnia zapewnia posiłki w formie:
- zupa,
- drugie danie,
- cały obiad (zupa + drugie danie),
- całodzienne wyżywienie (śniadanie, obiad, podwieczorek) - dla dzieci uczęszczających do oddziałów przedszkolnych w placówkach oświatowych.
- śniadanie + obiad - dla dzieci uczęszczających do oddziałów przedszkolnych w placówkach oświatowych.
- Kuchnia wydaje posiłki dla dzieci i młodzieży w godzinach ustalonych z daną placówką oświatową, podczas przeznaczonych do tego przerw.
- Za bezpieczeństwo dzieci i młodzieży korzystających ze stołówki w trakcie wydawania posiłków przez pracowników kuchni odpowiadają nauczyciele i inni pracownicy placówki oświatowej, pod których pieczą dzieci się znajdują.
- W uzasadnionych przypadkach np. wyjście klasowe, wycieczka, zawody, plan wydawania posiłków należy uzgodnić co najmniej na 7 dni przed planowaną zmianą.
§ 3
ZALECENIE DOTYCZĄCE PRZYGOTOWYWANIA POSIŁKÓW
- Posiłki przygotowywane są w oparciu o środki spożywcze spełniające wymagania ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1252 ze zm.) oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy, zgodnie z przyjętym i zatwierdzonym jadłospisem.
- Posiłki przygotowywane są zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia i zasadami HACCP.
- Posiłki oferowane w placówce oświatowej powinny być przygotowywane w odpowiednich warunkach higienicznych i mieć wartość energetyczną i odżywczą odpowiednią do wieku i potrzeb odbiorców. Powinny być przygotowywane w dniu wydania do spożycia, w warunkach zabezpieczających przed rozwojem zanieczyszczeń mikrobiologicznych (odpowiedni sprzęt, temperatura obróbki i przechowywania). Posiłki powinny być urozmaicone oraz powinny charakteryzować się dobrym smakiem, zapachem i konsystencją.
- Kuchnie nie mają obowiązku przygotowywania posiłków wg. indywidulanych diet dzieci, ale będą współpracować z rodzicami w celu umożliwienia wydania posiłków dostosowanych to potrzeb dziecka.
§ 4
KONTROLA JAKOŚCI PRZYGOTOWANYCH I WYDAWANYCH POSIŁKÓW
- Dyrektor LDK lub Koordynator ds. Kuchni mają prawo kontrolowania jakości przygotowywanych i wydawanych posiłków, w tym ich zgodności z recepturą dostarczonych jadłospisów oraz podejmowania działań zapobiegających nienależytemu przygotowywaniu oferowanych posiłków.
- Kontrolę jakości przygotowywanych i wydawanych posiłków, o której mowa w ust. 1 może również przeprowadzać Rada Rodziców, po uprzednim powiadomieniu Dyrektora LDK.
- Przy kontroli jakości przygotowywanych i wydawanych posiłków wykonywanej przez Radę Rodziców może być obecny Dyrektor LDK lub osoba przez niego wyznaczona.
- Kontrola jakości przygotowywanych i wydawanych posiłków nie może być przeprowadzana w sposób utrudniający pracę kuchni oraz zagrażający bezpieczeństwu pracowników i kontrolujących.
- Mając na względzie zasady sanitarno-epidemiologiczne, kontrolujący w trakcie kontroli nie mogą przebywać w pomieszczeniach kuchni. Nie dotyczy to Dyrektora LDK.
- Ośrodek pomocy społecznej finansujący dożywianie osób uprawnionych o których mowa w §5 ust. 1 pkt. 3 może dokonać kontroli sposobu realizacji umowy.
§ 5
UPRAWNIENIA DO KORZYSTANIA Z POSIŁKÓW
- Do korzystania z posiłków uprawnieni są:
- dzieci uczęszczające do oddziałów przedszkolnych w placówkach oświatowych na terenie Miasta Limanowa, wnoszące opłaty na indywidualny rachunek bankowy;
- uczniowie placówek oświatowych, wnoszący opłaty indywidualny rachunek bankowy;
- uczniowie placówek oświatowych, których dożywianie finansuje Ośrodek Pomocy Społecznej, na podstawie podpisanej z LDK umowy;
- nauczyciele i inne osoby zatrudnione w placówkach oświatowych, którzy wnoszą opłaty na indywidualny rachunek bankowy.
- Warunkiem korzystania z posiłków przez uprawnionych wymienionych w ust. 1 pkt 1-3 jest złożenie karty zgłoszenia na korzystanie z posiłków osobiście w sekretariacie danej placówki oświatowej lub przesłanie na adres e-mail: kuchnie@ldk.limanowa.pl. Wzór karty zgłoszenia stanowi załącznik nr 1,2 do niniejszego regulaminu.
- Warunkiem korzystania z posiłków przez uprawnionych wymienionych w ust. 1 pkt 4 jest złożenie karty zgłoszenia na korzystanie z posiłków osobiście w sekretariacie danej placówki oświatowej lub przesłanie na adres e-mail: kuchnie@ldk.limanowa.pl. Wzór karty zgłoszenia stanowi załącznik nr 3 do niniejszego regulaminu.
- Karty zgłoszenia o których mowa w ust. 2 i ust. 3 powinny zostać złożone do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego uprawniony rozpocznie korzystanie z posiłków.
§ 6
OPŁATY ZA POSIŁKI
- Wysokość opłaty za posiłki ustala Dyrektor Limanowskiego Domu Kultury przed rozpoczęciem roku szkolnego w formie zarządzenia wewnętrznego.
- Odpłatność za żywienie należy uiszczać przelewem na indywidualny rachunek bankowy wygenerowany przez intendenta danej placówki podając w tytule przelewu: imię i nazwisko dziecka, klasę oraz miesiąc, za który dokonywana jest opłata.
- Opłatę wnosi się za cały miesiąc z góry do 10 dnia miesiąca, za który opłata jest wnoszona. Od nieterminowych wpłat naliczane będą odsetki.
- Nauczyciele i inni pracownicy placówek oświatowych odpłatność za posiłki uiszczają przelewem na indywidualny rachunek bankowy wygenerowany przez intendenta danej placówki podając w tytule przelewu: imię i nazwisko oraz miesiąc, za który dokonywana jest opłata, lub gotówką na podstawie wystawionego paragonu z kasy fiskalnej.
- Aktualne informacje o wysokości odpłatności za obiady na dany miesiąc umieszczane są na tablicach informacyjnych przy stołówkach oraz przekazywane każdemu uczniowi i nauczycielowi, korzystającemu z posiłków w formie indywidualnego rozliczenia.
- W przypadku wnoszenia opłat za posiłki dla uczniów przez Ośrodek Pomocy Społecznej, zasady i terminy dokonywania tych opłat regulują zapisy odrębnych porozumień zawartych pomiędzy Ośrodkiem Pomocy Społecznej a Limanowskim Domem Kultury.
- Osoby nie wnoszące opłaty za posiłki w terminie zostaną pozbawione możliwości korzystania z posiłków.
§ 7
ZWROTY ZA NIEWYKORZYSTANE POSIŁKI
- Odpisów za niewykorzystane posiłki w danym miesiącu dokonuje się w następnym miesiącu rozliczeniowym, jeśli zostały spełnione poniższe warunki.
- Warunkiem dokonania odpisu jest wcześniejsze odwołanie posiłku.
- W przypadku planowej nieobecności uprawnionego należy zgłosić ten fakt telefonicznie najpóźniej do godz. 7.00. Zgłoszenia po godzinie 14.30 należy dokonywać wyłącznie poprzez wysłanie SMS pod odpowiedni numer telefonu intendenta.
- Wykaz telefonów do intendentów w poszczególnych placówkach oświatowych stanowi załącznik nr 4 do niniejszego regulaminu.
- W przypadku niezgłoszonej nieobecności w danym dniu nie będzie ona uwzględniana w rozliczeniu. Jednakże po kontakcie telefonicznym do godziny 10.00 na numery telefonów, o których mowa w ust. 4, w tym samym dniu, można odebrać przygotowany obiad z kuchni w danej placówce oświatowej w jednorazowym opakowaniu.
- Odpłatność za opakowanie jednorazowe ustalona zostanie w zarządzeniu Dyrektora LDK w sprawie ustalenia opłat za posiłki. W razie odbioru posiłku koszt za opakowanie doliczony będzie do opłaty za następny miesiąc rozliczeniowy.
- W innych przypadkach uiszczona z góry opłata za niewykorzystany posiłek nie podlega zwrotowi.
§ 8
REZYGNACJA Z KORZYSTANIA Z POSIŁKÓW
- Rezygnację z posiłków należy zgłosić pisemnie u intendenta na kuchni danej placówki oświatowej najpóźniej na 7 dni przed planowaną rezygnacją lub do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc rezygnacji.
- Rezygnujący winien wypełnić oświadczenie, którego wzór stanowi załącznik nr 5 do niniejszego regulaminu.
- Oświadczenie, o którym mowa powyżej można składać u intendentów lub przesłać na adres e-mail: kuchnie@ldk.limanowa.pl.
- Brak zgłoszenia rezygnacji powoduje naliczenie odpłatności za przygotowane i postawione do dyspozycji posiłki.
§ 9
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Jadłospis opracowywany jest zgodnie z normami żywienia dla populacji Polski pod okiem wykwalifikowanego dietetyka.
- Jadłospis na każdy tydzień wywieszany jest na tablicach informacyjnych przy stołówkach oraz zamieszczany na stronie internetowej LDK.
- O wszystkich sprawach związanych z funkcjonowaniem kuchni decyduje Dyrektor LDK.
- Wszelkie zmiany dokonywane w niniejszym regulaminie wymagają formy pisemnej.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 września 2023 r.